Designing een transport & logistiek netwerk

Als we het hebben over een distributienetwerk, bedoelen we het beheer van de toeleveringsketen; met andere woorden, we praten over de stappen die een product neemt om van de fabrikant of leverancier naar de uiteindelijke klant te komen. Dit proces efficiënt maken is essentieel voor de winstgevendheid van een bedrijf, omdat het operationele kosten met zich meebrengt die uiteindelijk van invloed zijn op de ervaring van de gebruiker van ons product. Wanneer we een commercieel distributienetwerk ontwerpen, streven we verschillende doelen na, die kunnen variëren afhankelijk van de bedrijfsfocus, het kan besparingen zijn op kosten of kwesties die verband houden met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daarom kan de manier waarop distributienetwerken worden gepland van bedrijf tot bedrijf verschillen, zelfs als ze in dezelfde sector werken. Bovendien is een distributienetwerk een van de belangrijkste activa die een bedrijf voortdurend moet beoordelen en analyseren, omdat het ontwerp van invloed is op de operationele uitmuntendheid, het serviceniveau en de tijdige leveringen. In die zin baseren veel bedrijven hun bedrijfsmodel op het ontwerp van dit logistieke netwerk, waarbij ze proberen al hun fysieke middelen optimaal te configureren, waaronder distributiecentra, vloot, magazijnen, crossdocks, fabrieken, coördinatie met leveranciers en andere. Transport

Soorten distributienetwerken transport & logistiek

Er zijn verschillende soorten distributienetwerken, afhankelijk van de behoeften en logistieke vereisten van het bedrijf:

 – Direct van de fabriek naar de klant

 – Van een leverancier van grondstoffen tot de fabriek

 – Via leveranciers van logistieke diensten

 – Met behulp van magazijnen

 – Wankelde

Bedrijven kunnen een of meerdere typen tegelijk kiezen, afhankelijk van hun behoeften en budgetten, maar altijd in gedachten houdend dat alle elementen die betrokken zijn bij het ontwerpen of herontwerpen van het netwerk een belangrijke relatie tussen hen hebben. Voorraden, transport, infrastructuur en informatie moeten een evenwicht in kosten bereiken om te resulteren in de best mogelijke distributiestrategie.

Daarom wordt het efficiënte ontwerp van een distributienetwerk relevanter omdat het middelen optimaliseert, kosten bespaart en het stadium van de toeleveringsketen schetst waar het de eindgebruiker ontmoet, waarbij altijd wordt gestreefd naar het leveren van kwaliteitsdiensten, een factor die vaak het concurrentievermogen van een logistiek leverancier.

Voordelen van een transport & logistiek netwerk

Het herontwerpen van een distributienetwerk, of het ontwerpen van een distributienetwerk vanaf het begin, zou voordelen moeten opleveren zoals het optimaliseren van de totale logistieke kosten van het bedrijf, het verbeteren van het serviceniveau voor tussen- en eindklanten, het vergroten van de flexibiliteit, het verbeteren van de responscapaciteit en vele andere. Kortom, de voordelen van een op de markt gericht distributienetwerk:

– Investeringen minimaliseren door activa met 10% tot 30% te verminderen.

– Investeringen in het logistieke proces verlagen met 10% tot 30%.

– Het percentage productbeschikbaarheid verhogen en excellente klantenservice bereiken, wat resulteert in een inkomstenstijging van 2% tot 5%.

– Voorraadbeheer optimaliseren door ze met 10% tot 20% te verminderen zonder verlies van flexibiliteit en reactievermogen.