Een kennisbank opzetten zorgt ervoor dat kennis openbaar wordt
Een kennisbank opzetten kent vele voordelen waarvan iedereen binnen een bedrijf kan profiteren. De meeste bedrijven beschikken over meerdere medewerkers met specialistische kennis. Het zou natuurlijk prachtig zijn als deze kennis op een interactieve manier gedeeld zou kunnen worden met alle medewerkers binnen een bedrijf. Een kennisbank is daarvoor de ideale oplossing.
De voordelen van een kennisbank
Een goede kennisbank is een bron van informatie voor alle werknemers. Deze kunnen hierdoor zelfstandiger en efficiënter werken. Er staan bijvoorbeeld handleidingen op die nieuwe en bestaande werknemers kunnen bijstaan bij het uitvoeren van hun taken. Een kennisbank is een open communicatie platform. Iedereen die toegang heeft tot de kennisbank is vrij om kennis toe te voegen. Dit bespaart veel tijd op de werkvloer omdat collega’s elkaar niet steeds om advies hoeven te vragen. Door gebruik te maken van de kennis en expertise van anderen kan er veel geld worden bespaard dat anders besteed zou moeten worden aan bijscholingen en cursussen. Bovendien wordt kennis van specialisten binnen een bedrijf automatisch opgeslagen. Veel bedrijven kampen met problemen van kennis die verloren is gegaan omdat een specialist niet langer betrokken is bij de organisatie. Met een kennisbank zorg je ervoor dat deze kennis opgeslagen wordt en in de toekomst ook vrij beschikbaar is. Op deze manier is er sprake van een automatische kennisoverdracht. Zo kunnen de meest voorkomende vragen beantwoord worden en de lastigste problemen worden opgezocht. Omdat het systeem open is blijft hij bovendien up-to-date. Verouderde informatie kan automatisch worden aangepast en zo blijft de kennisbank relevant.