Ken je klant, gebruik CRM

Zou het niet geweldig zijn als je exact zou weten wat je doelgroep nodig heeft? Dan kun je je verkoopcijfers direct verbeteren om dat je de juiste mensen kunt benaderen en de juiste producten kunt promoten. Omdat de smaak, de trend en het gedrag van je doelgroep constant verandert kan het als bedrijf lastig zijn om hier tijdig op in te springen. Met een CRM systeem kun je dit echter veel beter managen en wordt je de mogelijkheid aangeboden je klanten altijd een stapje voor te zijn.

Wat is CRM?

CRM staat voor Customer Relationship Management en dit is een systeem waarmee je alle interacties tussen jouw bedrijf en een contactpunt (zowel intern als extern) kunt vastleggen. Door te kijken naar trends in het gedrag van je klanten kun je een voorspelling maken over de toekomst. Met een CRM-systeem kun je alle email, elke voorkeur, alle contactgegevens en elke vraag opslaan in een database. Door deze database vervolgens bepaalde vragen te stellen kun je uit alle data zeer specifieke informatie halen. Dit gebruik je vervolgens als marketingtool voor je producten of diensten met als doel je omzet te verhogen.

Meer dan alleen marketing

Met CRM leg je niet alleen relaties vast tussen jou en je klanten en/of contacten, maar ook tussen jouw interne afdelingen. Zo kun je je processen stroomlijnen, de communicatie onderling verbeteren en eventuele problemen aanpakken zo gauw ze opduiken. Met CRM neem jij de touwtjes in handen.