SEO pakket

Heb jij je altijd al afgevraagd waarom jouw website nooit het aantal bezoekers krijgt waar je op gehoopt had? Doe je nog zo je best om de juiste zoekwoorden in jouw website te verwerken, maar lijkt het alsof je harde werk nooit het juiste resultaat krijgt? Dat heeft dan waarschijnlijk te maken met de manier waarop zoekmachines hun ranglijsten ordenen. De Google ranking, bijvoorbeeld, is erg streng en heeft bepaalde regels waarmee de plaats op de ranglijst van elke website wordt bepaald. Zo is het inderdaad belangrijk welke zoekwoorden jij op je website plaatst, maar er komen ook andere dingen bij kijken.

SEO

De Engelse term SEO staat voor search engine optimalization, wat zoekmachineoptimalisatie betekent. Door middel van zoekmachineoptimalisatie zorg je ervoor dat jouw website wordt geoptimaliseerd voor de vindbaarheid door zoekmachines. Er zijn een heleboel verschillende zoekmachines, waarvan Google verreweg de populairste is. Ook zijn er verschillende soorten SEO’s. Daarom is het belangrijk dat je een SEO pakket kiest dat bij jouw bedrijf, en dus jouw website, past. Voordat je dus een willekeurig SEO pakket aanschaft, moet je je goed inlezen over de werking van het pakket en de betrouwbaarheid ervan. Hieronder volgen een aantal SEO methodes en tips over hoe jij jouw website kunt optimaliseren voor de vindbaarheid van zoekmachines.

 

SEO backlinks

Verreweg de meest gebruikte methode van SEO is het gebruik maken van SEO backlinks. Een backlink is een link op een andere website, die de klikker doorverwijst naar jouw website. Hoe meer backlinks een website heeft, hoe hoger deze wordt geplaatst op de ranglijsten van bepaalde zoekmachines, bijvoorbeeld de Google ranking. Bij Google is het zelfs zo dat backlinks de ultieme basis vormen van de ranking. Als bedrijf wil je dus dat jouw website zoveel mogelijk backlinks heeft. Maar hoe zorg je daarvoor? Dat doe je met behulp van linkbuilding.

 

Linkbuilding

Linkbuilding staat voor het proces waarin een heleboel nieuwe backlinks worden aangemaakt voor een bepaalde website. Als bedrijf doe je dus aan linkbuilding door backlinks aan te schaffen. Backlinks aanschaffen doe je simpel en eenvoudig door middel van een SEO pakket. Omdat vrijwel alle bedrijven tegenwoordig aan linkbuilding doen, is het bijna onmogelijk om een hoge plaats op de Google ranking te krijgen zónder linkbuilding. Daarom is het ook zo belangrijk dat je je als bedrijf verdiept in de verschillende vormen van SEO, en kijkt welke vorm van linkbuilding voor jóuw bedrijf goed zal werken. Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk bezoekers op jouw website krijgen. Je zult daarom backlinks moeten gaan plaatsen.

 

Homepage SEO

Er zijn een heleboel verschillende soorten backlinks. Sommige backlinks zijn sterker dan andere. Je zult daarom, voordat je een pakket aanschaft, goed moeten kijken naar de soort backlinks die je via dat pakket zult krijgen. Een link die staat op een pagina die vrijwel nooit bezocht wordt, is geen sterke backlink. Een link die staat op een pagina die wél vaak bezocht wordt, bijvoorbeeld de homepage, is dan uiteraard een hele sterke backlink. Daarom doen veel bedrijven aan homepage SEO. Dat betekent dat ze uitsluitend backlinks gebruiken die op de homepage van andere websites staan. Door middel van homepage SEO zorg je dus eigenlijk voor de optimalisatie van jouw website. Hoe meer links je op homepages hebt staan, hoe hoger je website zal komen in de ranglijsten. En hoe hoger je website in de ranglijsten staat, hoe meer bezoekers je zult krijgen.

 

SEA en SEO

Er zijn twee manieren om hoog in de ranglijsten van Google te komen te staan. De eerste is door het plaatsen van een advertentie. Je hebt vast weleens gemerkt dat, als je een bepaalde zoekterm intypte, er bovenaan de lijst van resultaten drie ‘reclames’ te zien waren. Dit gedeelte van de Google ranglijst heet de SEA. De drie reclames die altijd bovenaan de ranglijst komen te staan, worden veel bezocht door de zoekende mensen. Maar mensen die meer verstand hebben van Google, zullen ze vaak overslaan. Door middel van de SEO kom je op hooguit de vierde plek in de ranglijst te staan. Dit is de eerste plek waar geen geel blok met ‘Adv’ voor zal staan. Iedereen zal dus kunnen zien dat jouw website géén advertentie heeft betaald om op die plek te komen te staan. In plaats daarvan past jouw website écht bij de zoekterm die de zoeker heeft gebruikt. Omdat veel mensen advertenties mijden, is het beter om SEO te gebruiken dan SEA.

 

On-page SEO factoren

Naast backlinks en andere methodes buiten je website om, kun je ook dingen op je website zelf veranderen om deze te optimaliseren voor de vindbaarheid van zoekmachines. De factoren die deel uitmaken van de verdeling van websites in de ranglijsten worden on-page SEO factoren genoemd. Dit zijn alle factoren op de website zelf die meehelpen aan de plaats van je website op de ranglijsten. Op je website zelf kun je dus allerlei dingen aanpassen, waardoor je hoger op de ranglijst zal komen te staan. Zo kun je bijvoorbeeld je zoekwoorden optimaliseren. Denk goed na waar mensen veel op zoeken, als ze geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf. Zorg vervolgens dat je deze zoekwoorden vaak op je website hebt staan, het liefst op verschillende pagina’s. Hoe vaker je deze zoekwoorden gebruikt, hoe hoger je website op de ranglijst zal komen te staan. Dat is dus ideaal als je meer bezoekers wilt aantrekken. Bovendien is de kans groot dat als je website bezoekers aantrekt die ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten, deze bezoekers langer op de website blijven. En zo kom jíj weer hoger in de ranking te staan.